Oppfinnelsen som løfter containeren
Med bein på containeren din kan du effektivisere arbeidsdagen og gjennomføre flere leveranser på en dag. Da frigjøres tid for traileren som kan dra på nye turer.
– Det er alltid bedre å lagre en container over bakken, og her er en smidig, økonomisk løsning, sier Roy Kreander, Managing Director i ConFoot.
ConFoot har vært leverandør til Algeco i flere år. Med unike bein som monteres på containeren, minimeres ventetiden ved lasting og lossing.
– Det blir stadig mer populært å bruke containere i lager- og logistikkvirksomhet. Det er ikke så rart med tanke på alle fordelene som finnes med dem. De er perfekte å bruke som lagringsplass for alt fra drivstoff til helsetjenester og mat, samtidig som de er smidige å transportere. Med våre bein blir de dessuten enda mer effektive, sier Roy Kreander.
Alt begynte rett etter tusenårsskiftet da entreprenøren Timo Akela og hans venn Veikko Salminen hadde et logistikkproblem.
Veikko drev et importfirma av møbler, men da han ankom forhandlerne, ble han stadig mer frustrert over all ventetiden når de skulle tømme containerne ved lasterampene.
– Noen ganger sto tre trailere på samme sted over natten. Veikko vendte seg derfor til Timo, og de spurte seg hvordan de kunne fjerne en fraktcontainer fra en trailer uten å bruke dyrt utstyr, sier Roy.
Løsningen ble et sett med fire bein som monteres på hjørnene av containeren. Det betyr at lastebilen bare trenger å senke fjæringen på traileren for deretter å kjøre av gårde og hente nye møbler. Containeren er derimot igjen og kan losses mens traileren kjører av gårde.
– Produktiviteten øker betydelig, og det blir mye mer kostnadseffektivt. En trailer som bare står stille, koster penger, og nå kom muligheten til å frigjøre den for annet bruk, forteller Roy Kreander.
Det ble også starten på ConFoot. Siden grunnleggelsen i 2011 har selskapet etablert seg solid i markedet. Produktene har blitt utviklet og utvidet, og finnes nå i tre forskjellige varianter; standard, en spesialtilpasset variant for lastekai, samt en høydejusterbar modell.
Det største markedet for produktet er i Europa, der kjølecontainere i dag er et stort bruksområde. Militære operasjoner og mindre havner er et annet.
– Finnes det ikke god infrastruktur med store løftemuligheter, er dette et perfekt alternativ. Da kan transportfirmaet hente containeren når det vil. Det eneste som kreves er at traileren har luftfjæring, sier Roy Kreander og lister opp flere fordeler:
– Det er et unikt produkt som er lett, bærbart, har lang levetid og er billig å anskaffe sammenlignet med andre løsninger, avslutter han.