Den norske stjernearkitekten: «Industriell konstruksjon gir nye muligheter»
På en sjøtomt, med magisk utsikt over Harefjorden, utenfor den vest-svenske byen Säffle, har det norske ekteparet Anne Marit Lunde og Frode Vågen bygget sin drømmeferiebolig – av to moduler. Arkitekt Haakon Matre Aaserød forteller om bakgrunnen for «Hytten» og rollen industribygg spiller for dagens arkitekter.
På avstand ser «Hytten» mest ut som en firkantet kasse med et tårnformet hus rett ved, men når du kommer nærmere oppdager du detalj etter detalj. Den rektangulære delen av huset inneholder soverom, stue og kjøkken. Ved siden av ligger det høyere annekset som inneholder badstue, balkong og et ekstra soverom i andre etasje. Og mellom dem en uteplass. Alt med en fantastisk utsikt over Harefjorden.
Opphavsmannen er den suksessrike norske arkitekten Haakon Matre Aaserød, som ble inspirert av en annen kjent bygningskunstner.
– Jeg har alltid ønsket å prøve å lage en versjon av den klassiske paviljongen. En enkel, horisontal bygning vendt ut mot det enorme landskapet rundt. For meg var den største inspirasjonskilden den svensk-britiske arkitekten Ralph Erskins og hans lille hytte «Boksen» fra 1940-tallet, sier Haakon og fortsetter:
– Ved første øyekast er det et klassisk, modernistisk rektangel i skrånende terreng. Men når du ser nærmere etter, er det verken strengt eller minimalistisk – slett ikke. Tvert imot er den full av oppfinnsomme, rare og sjarmerende detaljer. Det mest slående bruddet fra klassisk modernisme er den romantiske falurøde fargen og vedstabelen ved den intime inngangen.
Dette er også egenskapene som går igjen i hans egen kreasjon – som først var et utstillingsobjekt under Oslo Design Week. Huset ble deretter pakket sammen og kjørt til Sverige før det ble bygget opp igjen – utenfor Säffle.
– Akkurat som «Boksen», ønsket jeg å bygge en enkel paviljong, som også overrasket og var litt uortodoks i forhold til hvordan de klassiske husene ser ut. Blant annet ved å gjøre den ene delen om til et lite vertikalt tårn.
Stadig flere av byggene som Haakon Matre Aaserød tegner i dag er ferdigplanlagte byggesett eller moduler. Noe som medfører ekstraarbeid i oppstarten av prosjektene, men også en rekke fordeler.
– Bygg med moduler innebærer mer koordinering, planlegging og vurdering før byggestart enn de mer tradisjonelle metodene. Men dette skaper igjen mer sømløse, profesjonelle og raske prosesser, som til syvende og sist kommer kunden til gode.
– Det gir arkitekter muligheten til å få ting gjort. Prosjekter som tidligere var utfordrende på grunn av den tradisjonelle tenkningen om hvordan en byggeplass skal være.
Haakon Matre Aaserøds har alltid vært lidenskapelig opptatt av å tegne. Han forteller at han kan huske den «fantastiske og nesten hypnotiske følelsen» av å tegne Star Wars-romskip i timevis i løpet av barndommen. Da Haakon skjønte at det var noe han kunne leve av, innså han at han skulle bli arkitekt. Umiddelbart etter fullført utdannelse startet han sitt første arkitektkontor i 2004 – Fantastic Norway – sammen med en medstudent. I en rød campingvogn reiste de rundt i Norge i tre år for å gi arkitektoniske tips og invitere lokalbefolkningen til å være med på å lage nye strategier og prosjekter i hjembyene.
– Vi hadde et fantastisk eventyr som vakte mye oppmerksomhet, og vi vant også mange priser for vår måte å jobbe på. Men livet på veien var ganske intenst, så på slutten parkerte vi vårt omreisende arkitektkontor og det var da jeg grunnla Vardehaugen.
Med Vardehaugen er han blitt en av Norges mest anerkjente arkitekter. Og i tillegg til selskapet er Haakon også programleder på tv og foreleser i byplanlegging og samfunnsutvikling, noe han brenner for.
– Hvordan arkitektur og bygninger påvirker både mennesker og samfunn er grunnen til at jeg står opp hver morgen for å jobbe som arkitekt. Men samtidig er det et enormt spørsmål som er vanskelig å svare raskt på. Mye fordi det bygde miljøet reflekterer hvem vi er og påvirker hvordan vi ser på hverandre og lever sammen – både som individer og som en del av samfunnet.
- Hva er det viktigste for deg når du tegner bygninger?
– Overgangen mellom ideen – eller drømmen – og den faktiske, fysiske realiseringen av prosjektet. Derfor jobber jeg alltid tett med menneskene som bygger husene våre. Ikke bare under konstruksjonen, men også i de tidlige designfasene. Man kan lære mye av lesing og forskning, men den tause kunnskapen kommer fra erfaring.
Etter mange år i bransjen føler han at han er blitt mer tålmodig og ikke så sulten på å gjøre alt på en gang.
– Når jeg starter et nytt prosjekt, har jeg lært meg å gi slipp og ikke ha noen forutinntatte meninger om stilen eller utseendet. Jeg fokuserer heller på kundens behov og på å utforske interessant spillerom innenfor dem, for så å la stilen utvikle seg deretter. Hver klient og hvert prosjekt er forskjellig, og de fortjener forskjellige uttrykk.
– Å omfavne ideen om at hver klient og sted er unikt er et fantastisk verktøy, som gir meg inspirasjon til å skape interessant arkitektur.